De zorg onder druk

In de huidige dynamische markt moeten zorginstellingen zich steeds beter organiseren om met beperkte tijd en middelen de werklast en kosten beheersbaar te houden. Tegelijkertijd moeten ze ook veilig en klantgericht te werken.

Continu verbeteren als vertrekpunt

Dit gaat niet in ťťn keer. Het vraagt niet alleen inzicht en begrip van de juiste prestatie-indicatoren, maar ook een organisatie en structuur om dit continu te faciliteren. Het succes van deze transitie wordt bepaald door leiderschap en betrokkenheid van medewerkers en management.

Met het proces van continu verbeteren werken zorgorganisaties doelgericht aan:

  • het verbeteren van hun operationele prestaties,
  • cliŽnt- of patiŽntgericht handelen en
  • het creŽren van meer tijd voor zorg.

RICHTER IMA ondersteunt zorginstellingen bij het opzetten van een proactieve klant- en resultaatgerichte organisatie door het praktisch inzetten van Lean Management principes.

"Innovatie in de zorg zet door en is hard nodig om de productiviteit te verhogen. In 2025 wordt een tekort van 475000 medewerkers in de zorgsector verwacht"

Bron: Rabobank Branch-informatie Gezondheidszorg, maart 2012